ήχος αχνός κι εκστατικός
ένα φτερούγισμα που απλώνεται τριγύρω
όπως όταν στο βάθος τ΄ουρανού χαράζει
κι όλα τα άλλα φώτα χαμηλώνουν.
μ' αρέσει αυτό το κόκκινο στις λέξεις σου
θαμπό σαν τη φωτιά μέσα στα χόρτα που έρπει
και φανερώνει ξαφνικά τη λάμψη και το χρώμα της.
δρόμος μακρύς κάτω απ' τα κάστρα
κι είσαι η πλατεία με τις μουσικές στο τέρμα του
Τόλης Νικηφόρου
δημοσιευμένο στο περιοδικό Πανδώρα,
τεύχος 22, 5.2008 - 11.2008
5 σχόλια:
Η ποίηση είναι ένα ερωτικό φαινόμενο και είναι φυσικό τα ποιήματα για τον έρωτα και την αγάπη να είναι περισσότερα. Ακόμη κι όταν ο έρωτας προδίδεται και χάνεται (πράγμα αναπόφευκτο), το άρωμά του παραμένει. Τα ποιήματα του παραμένουν. Για πάντα; Για πάντα. Γιατί νομίζετε ότι ανθίζουν τα δέντρα την άνοιξη;
Ή, όπως λέει η σπουδαία ερωτική ποιήτρια Χλόη Κουτσουμπέλη, «καί τότε έρχεται το τέλος (πριν αχνιστή προβάλλει η επόμενη αρχή) ...»
Εγώ, η αδιάκριτη, ξαναχτυπάω την πόρτα σας σήμερα.
Νιώθω ότι αυτό εδώ δεν είναι απλώς ένα ποίημα για τον έρωτα ή από έρωτα. Υπάρχει κάτι παραπάνω. Έχει κάτι ρεαλιστικό, μοιάζει με μίνι βιογραφικό κάποιας.
Η φωτιά που έρπει, το κόκκινο στις λέξεις, τα κάστρα, ο μακρύς δρόμος κάτω από τα κάστρα (σίγουρα της Θεσσαλονίκης), η πλατεία με τις μουσικές... περίεργο!
Η πλατεία με τις μουσικές στο τέρμα του δρόμου; Είμαι σίγουρη πως την ξέρω αυτή την πλατεία, την έχω δει. Είναι πραγματική αυτή η πλατεία, έτσι δεν είναι;
Εγώ δεν άκουσα χτύπημα στην πόρτα. Μήπως κοιτάξατε από την κλειδαρότρυπα; Γιατί μάλλον δι-ορατική μου φαίνεστε και όχι αδιάκριτη.
Έχετε δίκαιο λοιπόν. Μερικές φορές ένα ερωτικό ποίημα αναφέρεται αόριστα στο αιώνιο γυναικείο πλάσμα. Όχι όμως στην περίπτωση αυτή. Εδώ έχουμε μια ποιητική προσωπογραφία.
Όλα τα στοιχεία που επισημάνατε είναι πραγματικά. Και δεν είναι. Γιατί προσλαμβάνουν άλλες διαστάσεις, γίνονται «αλλιώς ωραία» στη φαντασία του ποιητή. Η πλατεία με τις μουσικές για παράδειγμα. Υπάρχει. Θα ήθελα κάποτε να τη δω κι εγώ.
Άλλο όμως μια κοινή πλατεία, στην οποία γίνονται κατά διαστήματα μουσικές εκδηλώσεις, και άλλο μια γυναίκα που κάποτε είχε γίνει μουσική και αρμονία η ίδια.
Τότε, επειδή νομίζω ότι ξέρω την πλατεία, σας υπόσχομαι ότι όποτε τύχει να έρθω στην πόλη σας, θα σας προσκαλέσω να πάμε μαζί - αν θέλετε, βέβαια. Μπορεί να αργήσω, όμως, να ανέβω προς τα βόρεια.
Εσείς θα μου επιβεβαιώσετε αν έχω βρει τη σωστή πλατεία κι εγώ θα προσπαθήσω να φανταστώ τη γυναίκα που λέτε.
Γιατί όποτε έρθω στη Θεσσαλονίκη, θα πάω σίγουρα να ξαναδώ την πλατεία που φαντάζομαι ότι εννοείτε κι εσείς.
Υ.Γ. «Αλλιώς ωραία»; Τίτλος ποιήματος του Γ. Θέμελη δεν είναι;
Ναι, πρόκειται για τίτλο ποιήματος του Γιώργου Θέμελη. Ενός ποιητή που αγαπώ ιδιαίτερα για το φως του, για την ωραία του ψυχή.
Όμως, φοβάμαι, καλή μου άγνωστη αναγνώστρια, ότι υπάρχει μια παρανόηση. Ο δρόμος κάτω απ' τα κάστρα και η πλατεία με τις μουσικές δεν είναι τουριστικό, ούτε ποιητικό αξιοθέατο. Είναι μνήμη, μνήμη πολύτιμη και ανέγγιχτη. Μνήμη έστω της φαντασίας για μένα, όμως μνήμη αποκλειστική. Από εκείνες που «έχουν για πάντα αλώσει την ψυχή μας».
Μην προσπαθείτε λοιπόν να την φανταστείτε, μην προσπαθείτε να φανταστείτε τη γυναίκα αυτής της μνήμης. Είναι «αλλιώς ωραία», ανήκει σε μένα και δεν ανήκει σε κανέναν άλλο.
Δημοσίευση σχολίου